fredag 25 november 2011

ALS.

Jag har lite bra och dåliga nyheter idag.
Vi börjar med dom braiga och gör det kort.
Allt var bra hos barnmorskan, jag hade bra blodtryck och snuttiplutts hjärtljud lät utmärkt.


Till det dåliga och riktigt tråkiga.
Min morbror har fått Als (samma som nyhetsankaren Ulla-Carin Lindquist, såg dokumentären om henne pch sjukdomen för flera år sen). Det är en sjukdom som gör att nervcellerna som styr kroppens muskler sakta men säkert förtvinar. Och det här är tyvärr en sjukdom med dödlig utgång, andningen lägger till slut av då musklerna förtvinar även där.. Vi och läkarna hade hoppats på att det bara var borrelia men min morbrors kropp svarade inte på penicillinet, så då är det uteslutet als.. Läkarna trodde förut att han hade fått droppfot men när det andra benet också började bråka så undersöktes det lite mer och als kom fram..

Inte nog med detta. Jag har en till "morbror", eller ja, egentligen mosters man men han är och har alltid varit som en morbror för mig och min syster mår inte heller så bra.
Han åkte för flera månader sen på en propp och har inte riktigt återhämtat sig från detta.
Men han och min moster ska komma till Sverige från Finland den 10:e December och hälsa på, det ska bli kul att träffa dem.

Fan va jag tycker det är jobbigt med folk runt omkring mig som blir dåliga.
Har en morbror till här i Sverige, han är äldst av alla bröderna och friskast av alla.
Hoppas han fortsätter att vara det. Båda dom andra morbröderna som är sjuka har ALLTID älskat att arbeta och det känns så trist att de inte kan göra det de älskar.

Men jag och mamma och förhoppningsvis syrran ska åka och hälsa på min morbror i Bro snart. Om han orkar, vill säga.

Inga kommentarer: