torsdag 8 september 2011

Hur mkt ska man söka?


Jag var hos barnmorskan för några veckor sen. Då pratade vi om kroppen och även om havandeskapspenning, hon rådde oss att söka full havandeskapspenning istället för halva..
Och jag hade bestämt mig för att gå två månader tidigare, eller åtminstone söka på det.
Men nu vet jag inte längre...
Annonsen om en vikarie har inte ens lagts ut på platsbanken och det är en lång process att hitta en ny bra ersättare.
Så igår satt jag och funderade så det säkert luktade bränt i närheten av mig..
Ska jag söka halv eller hel? Ska jag stanna kvar lite längre fast det kan bli svårigheter? Går det att sjukskriva sig ifall det verkligen inte går att arbeta innan havandeskapspenningsperioden träder in? Jag menar, jag vet att jag kommer bli rastlös här hemma. Jag tycker ju om mitt jobb. Och jag vill få från jobbet med en bra känsla i magen.. Så jag pratade med brukarens mamma igår och berättade om det jag tänkt på, och bad henne även prata med sin man om vad han tycker.
Jag pratade även med Björn om detta och han tyckte det lät vettigt.
Sen är det ju det också, man förlorar ju rätt mkt pengar på att gå här hemma, en annan anledning att försöka jobba så länge det går.
Svårigheterna på jobbet med växande mage blir:

  • Jobba nära (speciellt vid britsen hemma som inte är höj- och sänkbar.
  • Åka iväg på stan med brukaren med en förälder, brukaren behöver lyftas in i bilen (det kan iofs föräldern göra) men även rullen måste in och den är så pass tung och otymplig så man måste vara två.
  • Hans flängiga armar som han har svårt att kontrollera (iofs kan man ju försöka hålla sin distans och/eller hålla i handen man sitter/står bredvid.
  • Jobba på golvet kan jag tänka mig bli svårt (hjälpa honom i ståskalet).
  • Inte kunna jobba alls på Tisdagar så man är två som åker dit med brukaren (se punkt 2) och att det inte finns lyfthjälpmedel på plats.
  • Trångt badrum hemma..
Så där har vi några punkter som det kan bli svårigheter med...
Men vet ni nåt om ifall man kan söka halv havandeskapspenning och om man verkligen inte skulle kunna jobba, om man kan få en sjukskrivning av läkaren innan den träder in?
Det är min allra största fråga.

Nu ska jag iväg och träna lite då det inte blev av igår.

1 kommentar:

erica sa...

mycket att fundera på..men jag tycker du ska söka hel. om du känner oro så gå efter din magkänsla. ta det säkra före det osäkra. inte varje dag man går igenom en graviditet. men om du söker halv, självklart kan läkaren sjukskriva dig om du går dit och berättar allt och eventuella symptom som jobbet orsakar..