fredag 28 mars 2014

Tiggare överallt.


Jag kom att tänka på dessa rumänska tiggare som står lite överallt här i Stockholm. I förrigår när jag och My var på vårdcentralen och skulle in i bilen så kom en tiggare fram till oss. Vad jag förstod så försökte han visa på att han hade barn och behövde pengar, varav jag sa att jag inte hade nåt. Visst hade jag några kronor på plånboken men helt ärligt så vill jag inte ge pengar till tiggare. Det har ju blivit SÅ MÅNGA tiggare på Stockholms gator. ÖVERALLT finns de. I nästan varenda gathörn. Och när jag nu samtidigt försökte få My på plats i bilbarnstolen så fortsatte han tigga efter pengar, varav jag återigen sa nej. Jag tror att jag fick säga nej minst 8 gånger innan han gav upp, eller ja, han gav upp när jag hoppade in i bilen, och riktigt sur såg han ut att bli också... Tyckte att det blev lite obehagligt dessutom. Jag säger inte att de har det lätt med livet men jag har ingen lust att bidra till mer tiggeri genom att ge de pengar. Jag skänker pengar till Läkare utan gränser, jag lämnar blod, och gåvan man brukar få efteråt brukar jag skänka också, likaså kan jag köpa Situation Stockholm emellanåt.

Nä.. tiggare har inte mycket att hämta hos mig, så är det.

Inga kommentarer: