söndag 28 december 2014

Konstant trött.

Även fast jag vägrar erkänna det så tär det en del på en att inte få sova hela nätter. Lilleman har ju sina "ätartid" då i och med att han äter så lite på dagarna... I natt som alla andra nätter vaknade jag x antal gånger... den här natten var jobbigare än dem andra tycker jag.. tur som sagt att man får i sig endorfiner när man ammar.. annars hade jag blivit tokig av all sömnbrist.

Alla röda/ljusblå streck indikerar alla gånger jag vaknar och sover oroligt, det är några gånger per natt man vaknar...
Hoppas att det vänder snart... eller ja... planen är ju fortfarande att sluta amma efter 6 månader... frågan är bara hur jag ska sluta amma han konstant på nätterna, kanske fasas det automatiskt ut när man börjar med ersättning/välling på kvällarna. I surely hope so! Ska prata lite med barnmorskan nästa gång vi ska dit och be om lite tips gällande nätterna. Det tär som sagt på en.


2 kommentarer:

Camilla sa...

Mm, sömnbristen tar på krafterna, fattar ibland inte hur man orkar med vissa dagar. Men när jag slutade nattamma lillan så slutade jag rakt av. Det blev en natt med en riktigt arg liten tjej, men sen gick det bättre. Så här i efterhand kan man tänka att sambon borde fått ta henne första natten, han luktade ju inte mjölk. Grejen var väl mest den att jag var en napp nattetid, det handlade inte längre om att stilla hungern. Så då var det lättare att ta beslutet att lägga ner det hela på en gång :)

Madelene sa...

Här har vi för ca 2 veckor sedan slutat amma. Slutade tvärt. Men ammade då endast nattetid och typ varannan timme. Linus har varit ledig så vi har delat på nätterna vilket varit skönt. Försökte få wilma att somna om genom att vagga henne till sömns vilket fungerat bra. Vaknat några gånger och hafy svårt att somna om och då varit vaken ca 1 timme. De första nätterna ammade jag henne när hon vaknade för tredje gången för jag fick dåligt samvete för att jag tog bort något för henne som var trygghet. Men gjorde det endast de 2 första nätterna. Hon gnyr och rör sig på nätterna utan att vakna. (Sover i vår säng) då tar jag upp henne och vaggar henne och hon somnar om. De senaste två dagarna har hon sovit hela nätterna. Går upp och ner men skönt att slippa vara mjölk kossa på natten. Hon får ingen ersättning eller välling då hon inte gillar det. Äter gröt på kvällen innan hon somnar och klarar sig på det till morgonen vid 8-halv nio tiden. Vi får se hur länge det funkar men just nu går det bra. /Madelene