fredag 8 juli 2011

Much to tell.

Nu e man hemma igen efter Finlandstrippen!
Borta bra men hemma bäst as usual.
Men, vi ska ju iväg om några timmar igen. Här ska inte sittas hemma inte.
Vi ska nämligen till Power Big Meet i Västerås och dregla över bilar :-).

Finlandsresan va som vanligt intensiv men härlig!
Vi träffade våran kusin Heli med barn och karl i Lappeenranta, och även en faster som vi inte träffat på år och dar som lider av typ.. torg(folk!?)skräck. Knappt så hon och hennes man öppnar dörren för släktingar alltså.
Där fick vi kolla igenom gamla foton också, det var riktigt skoj.
Vi sov över hos Heli den natten.

Efter det åkte vi till Suomenniemi till farsan och hans kärring. Han var lika fit som vanligt om inte lite mer i år då. Och hon var lika bekräftelsetorsk som vanligt, skulle visa upp bilder på sig själv som smal och sina barnbarn minsann..
Och självklart åkte karaokemaskinen fram, dock var sjöng ingen av oss turister, vi försökte som vanligt hålla oss borta från mikrofonen...!
Då fick vi sova över hos dom också fast det inte var så självklart från början.. Ganska så knasigt att det inte är en självklarhet när man en gång om året hälsar på......

Sen åkte vi vidare till Tampere där vi först träffade min gudfar/morbror, hans fru och lillkusinen. Vi käkade god middag där och sov över där också :-)

Dan efter åkte vi till Nokianfabriken där vi fick en liten rundtur, Björn var väldigt nyfiken och glad medan jag tyckte det var dötråkigt men, det är klart man följer med på sånt som gör ens partner glad emellanåt.
Efter den visiten åkte vi till min moster och hälsade på. Jussi (hennes man, men som vi på nåt sätt ser som morbror, fast det låter konstigt nu när jag tänker efter.. moster + morbror = nasty... men ändå..) var i ganska bra skick efter sin stroke som han fick för några månader sen. Det han har kvar från stroken är att han inte ser nåt på vänster sida. Eller hur ska man säga, synfältet är begränsat där på nåt sätt, så han går in i saker och ting och så har han iofs inget lokalsinne just nu :-(. Men för övrigt verkade han lika glad som vanligt, och det var kul att se. Våran kusin Minna var där då också, så det var kul att träffa henne med.

Efter den dagen blev det lite slappetislapp.
Då var det inga fler man "behövde" hälsa på då man lyckats hälsa på dom flesta av dom som fanns hemma. Så på kvällen där drog vi till stan och käkade kycklingvingar med lillkusinen och sen gick vi på bio och såg Transformers 3, och den var ju minst lika bra som dom två filmerna innan, me like!

Dan efter drog vi till nöjesfältet Särkänniemi, där åktes det hejvilt på alla sorters maskiner och favoriten var en sån som Kvasten på Grönan men mkt längre och med loopar :-).
Efter nöjesfältet blev det årets första dopp nedanför hotellet och även lite solbränna. Riktigt najs. Sen på kvällen åt vi god mat på en mexikansk restaurang, faktiskt veckans godaste!

Och igår shoppade vi (jag hittade så klart inget...!) i stan innan vi åkte till Turku för att hinna med färjan.

Hittade denna på färjan som jag var tvungen att shoppa, eller nu ljög jag. Björn köpte den åt mig då jag sa att jag ville ha den. Men en fin sommarväska hittade jag faktiskt när vi åkte till Finland och som jag använt flitigt. Fler bilder kommer.

Pheow! Nu har jag nog berättat det mesta om resan. Riktigt kul har det varit att träffa alla släktingar och vi har ätit mycket gott och gjort en hel del skoj också!

Inga kommentarer: